Δίνουμε συνέχεια στον αγώνα κι ελπίδα στα οράματά μας!
Πρόσκληση υποβολής περιλήψεων
Δεύτερη αναγγελία του 2ου Διεθνούς Τακτικού Συνεδρίου, με τίτλο:
«Καλλιτεχνική Εκπαίδευση και Αναπηρία στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Τα
῾Σχολεία Ελεύθερης Μουσικής Πρόσβασης’ κοντά στην Κοινωνία».
Το Συνέδριο θα διεξαχθεί στο Σεράφειο του Δήμου Αθηναίων στις 6 και 7 Σεπτεμβρίου του 2025,
10:00-21:00
Συνδιοργανωτές φορείς
• Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
• Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία
• Εθνική Επιτροπή για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου
• Μουσική Σχολή «Αλύπιος»
Το Συνέδριο λαμβάνει χώρα υπό την αιγίδα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.)
και του Δήμου Αθηναίων
Συμμετέχουν και στηρίζουν οι ακόλουθοι φορείς
• Εργαστήριο Φιλοσοφίας και Τέχνης, Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
• Κέντρο Προαγωγής Πολιτισμού και Υγείας, Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
• Στέγη Ελληνικών Χορωδιών
• Πανελλήνιο Σωματείο Ιδιωτικών Αναγνωρισμένων Μουσικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων
• Πανελλήνιος Σύλλογος Αποφοίτων Ωδείων και Μουσικών Σχολών
• Ελληνικός Σύλλογος Μουσικοκινητικής Αγωγής Carl Orff
• Ωδείο Κοντάυ (Kodály)
• Ωδείο Athenaem – Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο
Σκοπός του 2ου Διεθνούς Τακτικού Συνεδρίου
Το 2ο Διεθνές Τακτικό Συνέδριο αποτελεί συνέχεια του επιτυχημένου 1ου Διεθνούς
Τακτικού Συνεδρίου και της πρότερης Πανελλαδικής Διημερίδας, που έλαβαν χώρα στο Σεράφειο του Δήμου
Αθηναίων το 2023 και το 2022, αντίστοιχα. Πέρα από τους φορείς που το συνδιοργανώνουν,
το υποστηρίζουν πλήθος επαγγελματικών, επιστημονικών και αναπηρικών οργανισμών, Υπουργείων,
Περιφερειών, Δήμων, Πρεσβειών, καθώς και προσωπικοτήτων. Ωστόσο, η ιδιαιτερότητα της
προσφοράς της συγκεκριμένης μας δράσης σε σχέση με τις προηγούμενες, είναι ότι επικαιροποιούμε τις
επεξεργασίες μας μέσα στο πλαίσιο της τεχνολογίας αιχμής, που είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη,
επιχειρώντας να την ανιχνεύσουμε ανά επιμέρους αντικείμενο (Καλλιτεχνική Εκπαίδευση και
Θεραπείες σε σχέση με την Αναπηρία) και να αναλογιστούμε τις ποικίλες προεκτάσεις και συνέπειες της
εφαρμογής της στην πρακτική μας καθημερινότητα.
Σε ποιους απευθύνεται το Συνέδριο
• Καθηγητές και φοιτητές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (ιδιαίτερα Τμήματα
Μουσικών και Θεατρικών Σπουδών)
• Καθηγητές και φοιτητές του ΕΜΠ και άλλων Πολυτεχνικών σχολών αλλά και ΑΕΙ θετικής, κυρίως,
κατεύθυνσης (συστήματα αυτοματισμού, ρομποτικής, Υποστηρικτικής Τεχνολογίας ΑμεΑ)
• Καθηγητές και μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ιδιαίτερα Ειδικά Σχολεία, Μουσικά και
Καλλιτεχνικά Σχολεία)
• Καθηγητές και σπουδαστές των ΙΕΚ (π.χ. τμήματα μουσικής τεχνολογίας και
μουσικοθεραπείας, τμήματα χορού), Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας και ΕΠΑΛ
• Καθηγητές και σπουδαστές Ιδιωτικών και Δημοτικών Ωδείων και Μουσικών Σχολών
• Καθηγητές και σπουδαστές Ιδιωτικών Δραματικών σχολών
• Καθηγητές και σπουδαστές της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (Κ.Σ.Ο.Τ.)
• Καθηγητές και σπουδαστές της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της Εθνικής
Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ)
• Καθηγητές και σπουδαστές της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού του Ωδείου Αθηνών
• Καθηγητές και σπουδαστές Σχολών Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής
• Επαγγελματίες της σωματικής και ψυχικής υγείας (γιατροί, νοσηλευτές, ψυχολόγοι,
ψυχαναλυτές, ψυχοθεραπευτές, κοινωνικοί λειτουργοί)
• Ερευνητές μεταπτυχιακοί, διδακτορικοί και μεταδιδακτορικοί στη
Μουσικοπαιδαγωγική, στη Μουσικοθεραπεία και στην Ειδική Αγωγή, στη Μουσική στην Κοινότητα, στη
Δραματοθεραπεία, στη Χοροθεραπεία
• Οργανώσεις και συλλογικότητες του αναπηρικού κινήματος
• Επαγγελματικές μουσικές, θεατρικές, εικαστικές ενώσεις και συλλόγους αποφοίτων μουσικής,
θεάτρου, εικαστικών
• Ομίλους προβληματισμού σχετικά με την αναγκαιότητα θεσμικής αναβάθμισης και κατοχύρωσης των
δικαιωμάτων των αναπήρων στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, με έμφαση στη μουσική
• Οικογένειες με παιδιά που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και (γενικές και ειδικές)
μαθησιακές δυσκολίες.
Θεματικοί άξονες του Συνεδρίου
Παρακάτω παρουσιάζονται ορισμένοι ενδεικτικοί θεματικοί άξονες, που όμως δε λειτουργούν
δεσμευτικά για τους εισηγητές:
• Θεσμικό πλαίσιο και ευρωπαϊκή πολιτική για την καλλιτεχνική εκπαίδευση των αναπήρων στην
Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ)
• ΤΝ και υποστήριξη μαθητών με αναπηρία στα καλλιτεχνικά μαθήματα (μουσική, θέατρο, ζωγραφική)
• ΤΝ και αξιοποίησή της από μαθητές με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στα καλλιτεχνικά μαθήματα
• ΤΝ και διαφοροποιημένη διδασκαλία στα καλλιτεχνικά μαθήματα
• Ποιες ευκαιρίες προσφέρει η χρήση της ΤΝ στα καλλιτεχνικά μαθήματα για άτομα με αναπηρία
• Ο Ρόλος της ΤΝ και της Εκπαίδευσης των Εκπαιδευτών των μαθητών με αναπηρία
• Καλλιτεχνική Δημιουργία από και για τα ΑμεΑ με τη Χρήση ΤΝ
• ΤΝ και εκμάθηση μουσικών οργάνων και τραγουδιού από και για ΑμεΑ
• ΤΝ και εκμάθηση των θεωρητικών της μουσικής από και για ΑμεΑ
• ΤΝ και μουσική σύνθεση από και για ΑμεΑ
• Πλατφόρμες εξάσκησης στο Διαδίκτυο για ΑμεΑ
• ΤΝ και μουσικός πληροφοριακός γραμματισμός από και για ΑμεΑ
• ΤΝ και εφαρμογές ανάλυσης μουσικών έργων από και για ΑμεΑ
• ΤΝ και μουσικές εκπαιδευτικές εφαρμογές Εικονικής (Virtual Reality) και Επαυξημένης
(Augmented Reality) Πραγματικότητας για ΑμεΑ
• Η αναγκαιότητα ψήφισης ενός ελληνικού νομοθετικού πλαισίου για την καλλιτεχνική εκπαίδευση
των ΑμεΑ στην Εποχή της ΤΝ
• Η συμμετοχή των ΑμεΑ σε εξετάσεις μουσικής σε ιδιωτικά, δημοτικά ωδεία και μουσικές σχολές,
σε Σχολεία, Πανεπιστήμια και ΙΕΚ (θεωρητικά και όργανα, διαβάθμιση επιπέδων) στην Εποχή της ΤΝ
• Ένας νέος τύπος Σχολείου: Σχολεία Ελεύθερης Μουσικής Πρόσβασης [Σχολεία ΕΜΠΡΟΣ]: τι
διαφορετικό έχουν να προσφέρουν στην Εποχή της ΤΝ;
• Σύγχρονη υποστηρικτική τεχνολογία με χρήση ΤΝ για τις θεραπείες των ΑμεΑ
• Ομάδες εφευρετών και ελληνικές πατέντες με χρήση ΤΝ για τις θεραπείες των ΑμεΑ
• ΤΝ και ηθικά διλήμματα.
Μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής του Συνεδρίου
1. Ντόρα Ψαλτοπούλου
2. Ολυμπία Αγαλιανού
3. Δημήτρης Λέκκας
4. Κωνσταντίνος Λολίτσας
5. Γεωργία Πολυζώη
6. Γεωργία Μαρκέα
7. Άννα Λάζου
8. Μιχαήλ Κεφάλας
9. Εύχαρις Παναγοπούλου
10. Θανάσης Δρίτσας
11. Κωνσταντίνος Αθανασόπουλος
12. π. Θεόδωρος Τσαμπατζίδης
13. Αποστόλης Λάσχος
14. Μαρία Φιλιάνου
15. Αναστασία Κατσούγκρη
16. Δέσποινα Πλαστάρα
17. Ζαχαρίας Βαμβακούσης
18. Μαρία Βαρσαμά
19. Νικολέτα Γκαμάγκαρη
20. Αντζελίνα Χατζημήσιου
Οι σημαντικότερες πληροφορίες συνοπτικά:
Πρόσκληση υποβολής περιλήψεων και δήλωσης ενδιαφέροντος παρακολούθησης
του 2ου Διεθνούς Τακτικού Συνεδρίου, με τίτλο:
«Καλλιτεχνική Εκπαίδευση και Αναπηρία στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης. Τα
῾Σχολεία Ελεύθερης Μουσικής Πρόσβασης’ κοντά στην Κοινωνία».
Ημερομηνίες διεξαγωγής: Σάββατο 6 και Κυριακή 7 Σεπτεμβρίου 2025, 10:00-21:00.
Χώρος διεξαγωγής: Σεράφειο Δήμου Αθηναίων, Εχελιδών 19 και Πειραιώς 144, Αθήνα 11854.
Προσβασιμότητα Ατόμων με Αναπηρία: προσβάσιμος χώρος για άτομα με κινητικές δυσκολίες. Πρόσκληση
υποβολής περιλήψεων: Έως τις 22/7/2025 οι υποψήφιοι εισηγητές θα πρέπει να έχουν αποστείλει στην
ηλεκτρονική διεύθυνση michaliskeffalas@gmail.com την περίληψη της εισήγησής τους στα ελληνικά
(έως 250 λέξεις) και στα αγγλικά, καθώς και ένα βιογραφικό σημείωμα στα ελληνικά (έως 150 λέξεις)
και στα αγγλικά. Αυτά θα περάσουν από διπλή τυφλή κρίση. Αυτό σημαίνει ότι δύο (άγνωστα στον
εισηγητή) μέλη της Επιστημονικής επιτροπής θα κρίνουν την εργασία του. Ούτε όμως τα μέλη της
Επιστημονικής επιτροπής θα γνωρίζουν τους συγγραφείς των εισηγήσεων που θα κρίνουν. Σε ένα εύλογο
χρονικό διάστημα, οι εισηγητές θα λάβουν στην ηλεκτρονική τους διεύθυνση την απόφαση της
Επιστημονικής επιτροπής. Αν δηλαδή εγκρίθηκε η δυνατότητά τους να συμμετέχουν με προφορική εισήγηση
στο Συνέδριο. Τότε θα μπορούν να καταθέσουν στον αριθμό λογαριασμού της Eurobank GR36 0260 1070
0002 8020 1150 612 το ποσό συμμετοχής που τους αναλογεί.
Κόστος: δεν υπάρχει κόστος συμμετοχής, όταν ο ενδιαφερόμενος κατέχει κάρτα αναπηρίας ή
επιθυμεί να παρακολουθήσει μεν αλλά δε θέλει να λάβει βεβαίωση παρακολούθησης.
• 15 ευρώ για όλους όσους επιθυμούν να παρακολουθήσουν το συνέδριο και να λάβουν την αντίστοιχη
βεβαίωση, η οποία μοριοδοτείται,
• 50 ευρώ για φοιτητές είτε βασικού πτυχίου, είτε μεταπτυχιακού, είτε διδακτορικού και να
λάβουν την αντίστοιχη βεβαίωση, και τέλος,
• 80 ευρώ για όλους τους υπόλοιπους εισηγητές, οι οποίοι θα λάβουν την αντίστοιχη βεβαίωση.
Κατά την υποβολή της περίληψης και του βιογραφικού τους, οι υποψήφιοι εισηγητές δεν θα πρέπει να
παραλείψουν να αναγράψουν:
α) τον τίτλο της περίληψης της εισήγησης, β) 4-7 λέξεις-κλειδιά (της περίληψης),
γ) το ονοματεπώνυμό τους,
δ) την ηλεκτρονική τους διεύθυνση (email) και
ε) την εργασιακή ή/και την επιστημονική τους ιδιότητα.
Πρόσκληση υποβολής γραπτών εισηγήσεων: Μετά το πέρας του Συνεδρίου και έως τις 7/12/2025, οι
εισηγητές θα πρέπει να έχουν αποστείλει στην ηλεκτρονική διεύθυνση michaliskeffalas@gmail.com τη
γραπτή τους εισήγηση, προκειμένου να περάσει από διπλή τυφλή κρίση για το αν θα συμπεριληφθεί στην
έκδοση του βιβλίου με τα επιλεγμένα κείμενα. Το κείμενο θα αποσταλεί μαζί με την περίληψη και το
βιογραφικό του εισηγητή, στα ελληνικά και, αργότερα, αφού διορθωθεί, στα αγγλικά. Σε
επόμενη αναγγελία θα δοθούν σαφείς οδηγίες μορφοποίησης των κειμένων και ορθής παράθεσης των
βιβλιογραφικών αναφορών.
Επίσημες γλώσσες συνεδρίου: Ελληνική και Αγγλική.
Διάρκεια προφορικών εισηγήσεων: έως 20’
Παρέχεται δυνατότητα εισήγησης τριών μορφών: α) δια ζώσης, β) εξ αποστάσεως και γ) μέσω αποστολής
βίντεο. Σε κάθε περίπτωση θα διαρκεί έως 20’, συμπεριλαμβανομένης παρουσίασης οπτικοακουστικού ή
ηχητικού υλικού (π.χ. powerpoint, βίντεο, mp3).
Παρέχεται η δυνατότητα ζωντανής παρουσίασης (εργαστηρίου): εισήγηση και παρουσίαση έως 20’, που
μπορεί να περιλαμβάνει μουσικά παραδείγματα, επίδειξη ή/και αυτοσχεδιασμό, απόδοση τραγουδιών
κ.ο.κ. (προσφέρεται πιάνο, ευγενική χορηγία του Μουσικού Οίκου «Σπύρος Νάκας»).
Παρέχεται η δυνατότητα διοργάνωσης στρογγυλής τραπέζης: διάρκειας 60’ ακόμη και οι ίδιοι οι
υποψήφιοι εισηγητές έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν αυτοβούλως τη σύνθεση και τη θεματική μίας
στρογγυλής τραπέζης ερχόμενοι έγκαιρα σε επικοινωνία και συνεννόηση με την Επιστημονική επιτροπή
του Συνεδρίου.
Τεχνική υποστήριξη: Η κεντρική αίθουσα του Σεράφειου θα διαθέτει προβολικό σύστημα και
ηχητική εγκατάσταση. Θα προσφερθεί Live Streaming για τους ενδιαφερόμενους εκτός Αθηνών και εκτός
Ελλάδας.
Τρόποι προσέλευσης: Μετακίνηση με μέσα μαζικής μεταφοράς; Στάση Κεραμεικός (Μετρό, Γραμμή 3) / 800
μέτρα απόσταση. Στάση Πετράλωνα (ΗΣΑΠ) 800 μέτρα απόσταση. Στάση Κολυμβητήριο (Λεωφορεία: 049, 815,
914). Έρχεστε με το αυτοκίνητό σας; 100 θέσεις δωρεάν στάθμευσης.
Επικοινωνία: 6980886499 ή michaliskeffalas@gmail.com
Σημαντικές ημερομηνίες:
Το διάστημα έως τις 22 Ιουλίου 2025: έχω τη δυνατότητα να ανακαλέσω στη μνήμη μου αυθεντικό
βιωματικό υλικό στη βάση του οποίου να σχεδιάσω με συναδέλφους μου συν- εισηγήσεις, εργαστήρια ή
στρογγυλές τράπεζες λαμβάνοντας υπόψη τους θεματικούς άξονες του Συνεδρίου.
22 Ιουλίου 2025: το αργότερο έως τις 22/7/2025 υποβάλλω την περίληψη της εισήγησής μου. 22
Αυγούστου 2025: μου ανακοινώνεται η απόφαση των κριτών (αποτέλεσμα διπλής τυφλής κρίσης) και εφόσον
είναι θετική, καταθέτω το κόστος της συμμετοχής μου στον αριθμό
λογαριασμού της Eurobank GR36 0260 1070 0002 8020 1150 612. Καταθέτω 15 ευρώ εάν επιθυμώ βεβαίωση
παρακολούθησης, 50 ευρώ εάν είμαι φοιτητής (π.χ. μεταπτυχιακός ή διδακτορικός) και 80
ευρώ, εάν δεν είμαι φοιτητής. Στην περίπτωση των συν-εισηγήσεων, όλοι οι εισηγητές καταθέτουμε το
κόστος συμμετοχής μας.
6-7 Σεπτεμβρίου 2025: κατεβάζω έγκαιρα από το διαδίκτυο το πρόγραμμα του 2ου Διεθνούς
Τακτικού Συνεδρίου, επιλέγω τις συνεδρίες και τα εργαστήρια που με ενδιαφέρουν και συμμετέχω
(Σεράφειο Δήμου Αθηναίων, 10:00-21:00). Απολαμβάνω τις συναυλίες με το συγκρότημα ῾Mix ‘n’ Match᾽,
το μουσικό σχήμα του μαέστρου Κωνσταντίνου Τσιμπίδα και τους μαθητές της καθηγήτριας Ειρήνης
Αμαξοπούλου!
7 Δεκεμβρίου 2025: υποβάλλω τη γραπτή μου εισήγηση, έχοντας ακολουθήσει τις οδηγίες μορφοποίησης
κειμένων και παράθεσης βιβλιογραφικών αναφορών που μου έχουν δοθεί, προκειμένου η εισήγηση να
συμπεριληφθεί στην έκδοση βιβλίου με τα επιλεγμένα κείμενα. Έπειτα από ένα εύλογο χρονικό διάστημα,
μου ανακοινώνεται η απόφαση των κριτών (αποτέλεσμα διπλής τυφλής κρίσης) και εφόσον είναι θετική,
μία εισήγησή μου σε συνέδριο συμπεριλαμβάνεται σε ένα συλλογικό τόμο επιλεγμένων δίγλωσσων
κειμένων.
Δίνουμε συνέχεια στον αγώνα κι ελπίδα στα οράματά μας!